Skip to main content

Featured

MyPickupTrip

Awal tahun aritu lepas tengok trip yang aku buat ke Korea boleh dikatakan berjaya walaupun dengan sedikit  kekurangan, so aku plan untuk buat lagi trip ke Korea. Tapi lepasni aku tak gerak dengan personal account aku. Aku decide untuk create satu nama untuk aku jalankan semua trip ni. Dan trip-trip yang aku buat bukan setakat ke Korea malah lebih lagi. Nama yang aku pilih adalah "My Pickup Trip - Let's Travel". Sebab kenapa nama ni di pilih kerana masa tu dok sibuk pasal pickup line - ciaaa ciaa ciaaa... so aku ambil perkataan pickup tu dan tambah trip belakangnya memandangkan ia berkaitan dengan trip and travel. Dan trip pertama aku under MyPickupTrip ni adalah ke Seoul, South Korea sekali lagi pada bulan April lalu. Alhamdulillah 2 group yang pergi. 1 group tu memang private group, dan 1 group lagi adalah open group. 12 orang kesemuanya. Memang tak dinafikan terdapat beberapa kekurangan dari segi pengurusan makan, namun pada aku ianya boleh dikatakan berjaya mema

melaka dan ikan bakar

bila bercakap mengenai melaka..x sah kalau x try ikan bakar..kan..ye lah..bile tanye ape ye yang best kat melaka??so ikan bakar is one of the best answer..satu perkara yang boleh dibanggakan bagi rakyat melaka..

kesahnye..minggu lepas..family aku ngan fmly kezen aku pergi jenjalan..bercuti..di bandaraya penuh sejarah kat malaysia ni..melaka..tujuan utama sebab nak pegi jumpe nenek saudara..di pengkalan balak..n disebabkan nenek tu ade own sebuah restoran ikan bakar di sana..dia pun pelawa kami untuk makan di restorannya..tapi terjadi sedikit masalah teknikal..hehe..dia x sempat jumpa kitorang sebab ade hal yang belum dapat diselesaikan pd masa itu..so terpaksa lah kami 2 family ni merayau cari tempat ikan bakar ni..

berbekalkan 'zero' pengalaman drive di melaka ni..kami pun gerak dari pengkalan balak tu..secara peribadi aku memang penah drive area melaka ni..tapi serious x penah tau akan jalan kat sini..semuanya folo org je..so bile dipertanggungjawabkan bawak fmly g makan ikan bakar..mampos aku x tau..dulu penah skali ade sedara penah bawak makan ikan bakar kat duyung..muara sg duyung..tapi xtau kat mana..yang biasa kite dengar kat umbai..korang pun sume mesti biasa dengar..

maka dalam perjalanan mencari restoran ikan bakar tu..kami adik beradik mulalah call kawan2 yang tau selok belok melaka dan ikan bakar ni..ade yang suggest makan kat alai..instead of umbai..sebab umbai da terlalu commercial da tmpt tu..Alai??kat mane pulak tu..

aku first tyme dengar tmpat tu..aku pulak dapatkan officemate aku..since die org melaka..die bagi tau jalan..just heading to bandaraya melaka then u'll see alai..then adik aku pun tanye kawan die bitau cari pusat bandar..kezen aku pak kate just ikut signboard ke bandar hilir..nanti akan nampak signboard ke alai..or cari je signboard ke muar kalau dari bandar melaka tu..

shasha..kezen aku try to google tempat tu..nasib ade gps..so bawak la kami ke tempat yang dicari tu..dan akhirnya jumpe la..banyak kedai ikan bakar kat sane..n hasil gugel katenye restoran hj nasir is one of yang paling femes..tapi kawan2 bitau cube try hj musa..ramai gile org..tapi nasib kami baik,,sampai je ade 2 table baru sudah makan..so kami cepat2 amek tempat..

duduk je terus pegi pilih ikan..ikan siakap 2 ekor..bakar sambal..pari 2 ekor..bakar sambal..lala sepeket masak ape tah aku x igt..sotong 11 ekor..goreng tepung..kepah sekilo kot..masak sambal..udang 30 ekor kot..masak butter..air tembikai 1 jag..laici 1 jag..

dalam 15 minit makanan sedia terhidang..mula2 sampai siakap...peergghh..terasa yg ikan tu gile punye fresh..sebab boleh rasa juicy nye isi ikan tu..fuhh..cicak pulak dengan air asam kicap tu..pehhh..layan beb..pastu datang pulak pari..layan..pastu sotong n lala n kepah..pun layan..n last skali..butter prawn..satu hidangan penutup yang tidak mengecewakan..udang da manis...di tambah pulak dengan lemak butter tu..mak aihhh...paling sedap beb..x menyesal..

setelah kenyang..n puas hati dengan makanan yang dihidangkan..tiba masa untuk keluar duit..dan korang cuba congak2 la berapa agaknye harga untu semua hidangan di atas tu..11 orang makan..dengan ikan fresh camtu..RM500??huhu..mahal sangat tu..RM400??emm..boleh la konsider..RM300??huhu..hampir tepat..setelah dikira..kos yang terpaksa kami keluarkan hanyalah RM270 sahaja..yaaaa....itu sahaja..dan kami kenyang..dan kami sangat puas hati..

so kepada anda yang mencari2 lokasi ikan bakar sedap dan lazat..aku suggest..datanglah ke Medan Ikan Bakar Alai..x menyesal..n kalau nak specifik kedai..aku pegi kedai Hj Musa..kedai lain aku x tau..hehe..so apa tunggu lagi..jom ikan bakar

p/s:gambar nanti aku update..gambar ade at org lain..hehe..

Comments

Popular Posts