Followers

Tuesday, February 17, 2009

dari mata yang memandang

2/17/2009 01:14:00 AM Posted by Andy Fairuz No comments
aku pandang apa yang aku nampak..

bila mata aku nampak sesuatu membuatkan maklumat dihantar ke OTAK aku ni untuk berfikir..so bila OTAK aku da mula fikir, membuatkan aku berkata-kata tentang apa yang aku fikir dan nampak tadi.dan aku rasa blog ni sebagai medium untuk aku meluahkannya.

dari mata yang memandang = BLOG


bila peluang di depan mata

2/17/2009 12:57:00 AM Posted by Andy Fairuz 2 comments
kisah ini sekadar hikayat dulu kala..
ada seorang tua..kuat ibadah..solat tak tinggal..zikir tak putus..

satu hari kampungnya dilanda banjir..
air naik paras lutut..org kampung datang bagi bantuan..

"Pakcik, jom keluar kampung..kampung kita dilanda banjir"
"takpa..aku kuat ibadat..tuhan pasti tolong aku.."

air naik lagi paras dada..org kampung datang naik sampan bagi bantuan..

"Pakcik, jom keluar kampung..kampung kita dilanda banjir,nnt tenggelam"
"takpa..aku kuat ibadat..tuhan pasti tolong aku.."

air naik sampai bumbung..org kampung datang naik helikopter bagi bantuan..

"Pakcik, jom keluar kampung..kampung kita dilanda banjir,nnt tenggelam"
"takpa..aku kuat ibadat..tuhan pasti tolong aku.."

nak jadi cerita..org tua td mati lemas dalam banjir tersebut..dan rohnya diangkat bertemu tuhan..

die tanye kpd tuhan..
"ya tuhanku, kenapa engkau tak tolong aku sedangkan aku sentiasa beribadat kepada mu?"

tuhan jawab..
"bermacam2 bantuan aku bagi..dari yang berjalan, yang naik sampan..yang naik helikopter..semuanya engkau tolak..itu semua bantuan ku"

.......................................................................................................................................

fikir-fikirkan..bila peluang datang depan mata..peluang datang hanya sekali..

Monday, February 16, 2009

salah kata

2/16/2009 11:47:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments
umm..mmg susah bila tersalah kata..

niat dihati bukan nak sakitkan hati sesiapa..tpi bila disalah tafsir jadilah perkara yang tak di ingini..orang mula bercakap pasal kita..padahal ia sebenarnya hanyalah satu idea untuk kita sampaikan melalui kata-kata..

sebab tersalah kata, org mula sakit hati..macam apa yang kita kata ni semuanya benar belaka..tak boleh nak berfikir luar dari realiti sebenar..

kalau kita ade kereta BMW, takkan tak boleh nak cakap pasal Nissan Fairlady Z.takkan nak terus bercakap pasal BMW je..sesekali idea mengenai Nissan Fairlady Z tu nak jugak disembangkan..dan bila kita bercakap pasal Nissan Fairlady Z tu tak bermakna kita dah tak nak naik BMW td..emm..

tu cuma suara yang nak dilontarkan je..tak berniat nak buat sesiapa sakit hati..sebagai menghormati sesiapa yang merasakan kesalahan aku dalam berkata-kata..aku memohon maaf..kalau kata-kata dulu salah bagi kamu, insyaallah akan aku betolkan kan kelak..mungkin akan lebih berhemah dalam berkata-kata..