Followers

Saturday, June 20, 2009

berjalan lancar

6/20/2009 02:56:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments
hmm..perancangan berjalan lancar semalam..perjalanan ke ofis emallnetwork semalam merupakan perancangan yang telah aku rancangkan untuk menyelesaikan satu agenda penting..
tiba di kl terlewat lebih kurang 10 minit..dengan keadaan jem yang aku da jangkakan dari awal..keluar seawal 8 malam pun boley lambat..gila punya 'jam' kat federal tu..namun segalanya berjalan lancar..perjalanan agenda semalam pada aku sangat memuaskan hati ku..insyaallah sikit hari lagi..
kemurungan aku semakin dapat di kawal..aku mengharapkan ianya terus berubah..huhu..

Friday, June 19, 2009

Menghitung Hari

6/19/2009 01:29:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments
di kala ini aku sedang menghitung hari..
adakah seperti kebiasaannya kali ini..
atau mungkin keadaannya telah berubah..
bulan ini memang lain rasanya..
tapi aku mengharapkan ianya tidak berubah..
20062009..

Wednesday, June 17, 2009

sedikit 'release'

6/17/2009 03:44:00 PM Posted by Andy Fairuz 2 comments
alhamdulillah selepas beberapa hari ni aku da terasa sedikit kuranganya bebanan yang selama ini di tanggung. huh..memang payah..walaupun tak sepenuhnya lepas, kerana masih ada lagi perkara yang perlu diselesaikan..namun aku bolehla untuk sekurang-kurangnya tersenyum semula..

apa yang boley aku share di sini adalah..kata-kata seorang ibu tu pada aku amatlah penting..ikut je..aku dapat sesuatu bila terbaca beberapa ayat dalam surah luqman ayat 11-19..hmm..agak tersentuh gak la..sebab jawapannya pada al-quran..seronoknya aku..

aku da buat beberapa keputusan yang aku rasa mungkin ianya berbaloi pada aku..insyaAllah..aku harap keputusan aku ni betul-betul berbaloi dan mendatangkan keputusan yang tepat.dan diharapkan juga agar masalah kemurungan aku ni cepat-cepat selesai..

ndferuz.blogspot.com berwajah baru

6/17/2009 03:40:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments

Mengumumkan bahawa laman blog rasmi aku iaitu ndferuz.blogspot.com kini tampil dengan wajah baru yang lebih efisyen dan mesra pengguna. diharap anda semua terhibur dan seronok melayari laman blog ini. segala komen atau cadangan bolehlah dikemukakan terus kepada aku.


sekian harap maklum.

Monday, June 15, 2009

kemurungan tahap dewa

6/15/2009 10:36:00 AM Posted by Andy Fairuz 1 comment
beberapa hari ni aku telah mengalami rasa murung yang melampau.dari minggu lepas.dalam hati ni rasa seperti handak di kongsi pada seseorang dgn harapan sekurang-kurang nya dapat 'release' sedikit rasa murung ni.hari demi hari,rasa murung tersebut makin berleluasa.

suatu hari yang aku nantikan untuk aku lepaskan segalanya.tujuannya hanya satu, 'at least' aku 'release'.rupanya satu kejadian sangat pahit berlaku.sangat hitam pada aku.tak sangka berlaku.

lagi hari berlalu.rupanya keadaan hitam ni telah lama berlaku.tanpa aku sedari.membuatkan nya jadi lebih hitam.

kenapa aku tak berpeluang untuk tahu segalanya.kenapa rasa gelap itu tak dikongsi bersama aku sekali.sebab suatu kejadian aku seperti tak layak untuk tahu.atas sebab itu keputusan dibuat tanpa aku.atas sebab itu aku tak diberi peluang walaupun pada zahirnya seperti mendapat peluang itu.

dalam kepala ni kusut.dalam hati ni serabut.dalam jiwa ni sepertinya kosong.tak boley berfikir da.temu janji dengan Maha Pencipta tak pernah aku lupakan.mintak segalanya pada-Nya.tapi kepala ni tetap kusut.hati ni tetap serabut.jiwa ni tetap kosong.

kemana pun aku pergi tetap ada keadaan hitam tu.apa saja aku buat tetap ada keadaan hitam tu.

"ya Allah, aku bermohon kepadamu agar keadaan hitam ini bertukar putih kembali.bertukar putih seperti dulu.aku taknak keadaan baru.tapi cukup sekadar keadaan putih yang dulu dan menjadi lebih cerah berbanding dulu." doa yg selalu aku baca sekarang..huhu..

dan sebenarnya

6/15/2009 10:34:00 AM Posted by Andy Fairuz No comments
lagu yang agak sinonim pada aku sekarang..maybe ada ceritanya..

Oh bulan
Enggan melayan diriku lagi
pabila,
air mata membasahi pipi
dan lagu2 di radio seolah2 memerli aku
pabila,
kau bersama yg lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarnya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

ku enggan
berpura pura ku bahagia
ku enggan
melihat kau bersama si dia
oh ku akui cemburu
mula menular dalam diri
pabila
kau bersama yang lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

pabila kau merenung matanya
ku rebah,
jatuh ke bumi
di saat kau benar-benar mahu pergi
seperti ku bernafas dalam air
adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu kau juga merindui aku
oh

dan sebenarnya - yuna


duit @ kasih sayang

6/15/2009 10:33:00 AM Posted by Andy Fairuz 3 comments


duit lebih penting daripada kasih sayang atau sebaliknya?

persoalan yang biasa kita persoalkan.mana satu anda rasa benar??

ada pendapat mengatakan kasih sayang lebih penting.sebabnya adalah kerana mereka berpendapat bahawa tak kisahlah samada kaya kah pasangannya, berduitkah pasangannya,mewah kah pasangannya,ataupun miskinkah pasangannya, susahkah pasangannya, tak jadi masalah. kerana kasih sayang melebihi segalanya.yang penting si lelaki mampu menjaga si wanita.yang penting mereka tahu mereka saling menyayangi sesama sendiri.itu lebih penting.walau apa pun terjadi kasih sayang mereka tidak mampu menandingi keadaan sekeliling yang boleh mengganggu gugat hubungan mereka.mereka mengatakan duit tak boleh beli kasih sayang.

aku suka keadaan begini.begini lah kita nak menilai tahap setianya pasangan kita.walau apa pun terjadi,mereka harungi segalanya bersama.jika berlaku sesuatu masalah, setiap dari pasangan saling membantu untuk menyelesaikannya.

ada pula pendapat mengatakan wang ringgit lebih penting. penjelasannya kerana tanpa wang ringgit kasih sayang tak dapat dicipta.sebab apa?untuk menghadirkan rasa cinta, kasih dan sayang, wang ringgit mampu membuatkan pasangannya gembira, suka, seterusnya menyemai rasa cinta tersebut.mana taknya.dengan wang ringgit lah mereka boleh belikan hadiah pada tiap kali annyvrsary.dengan duitlah boleh pegi tengok wayang tiap-tiap minggu.dengan duitlah hubungan mereka semakin intim.pasangan semakin mesra.dan nikmat berpasangan itu semakin dirasai.

dulunya aku tak berapa gemar keadaan begini.sebab aku sgt yakin yang kasih sayang sebenarnya mengatasi segala-galanya dan wang ringgit mengukuhkan lagi ikatan tersebut.tapi sejak akhir-akhir ni aku mula nampak sesuatu.mengatakan wang ringgit sebenarnya adalah perkara utama sang bunga menyukai sang kumbang.kerana wang ringgit kesetiaan mampu digugat.kerana wang ringgit hubungan mampu di pisahkan..kerana wang ringgit kebahagiaan mampu dicipta.kerana wang ringgit hati mampu berubah.banyak lagi la.

post aku sebelum ni tentang peristiwa di pesta buku baru-baru ni menguatkan lagi pandangan aku ni.

jadi anda pilih yang mana??

Sunday, June 14, 2009

terpaksa @ sengaja

6/14/2009 04:01:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments
hmm..dua perkara yang aku rasakan penyebab sesuatu keadaan kadang-kadang terjadi.

kita terpaksa membuat sesuatu kerana tiada pilihan lain.
tapi kita kadang-kadang sengaja membuat sesuatu kerana tak nak buat pilihan.

dua perkara ini pada aku memang berbeza.
sesuatu keputusan yang dibuat kerana terpaksa jika salah atau betul itulah keputusannya..
tak boleh nak pertikaikan apa-apa..

tetapi jika keputusan itu dibuat sengaja..
jika betul,baguslah ia.
jika salah,memang patut dipersalahkan..

fikir-fikirkan..

pilihan di tangan anda..

6/14/2009 01:40:00 AM Posted by Andy Fairuz No comments
apa yang kita inginkan sebenarnya?
keinginan kita ditentukan oleh pilihan kita.
apa yang kita pilih menentukan apa yang kita inginkan.

mana mungkin kita pilih sesuatu yang tidak kita inginkan.
pilihan kita semestinya kita rasakan yang terbaik untuk kita.
sebab itu kita membuat pilihan itu.
itu kuasa kita.itu hak kita.
pilihan di tangan kita.

apa pula hak orang lain??
orang juga punyai hak.
punyai kuasa.
untuk apa??
menilai pilihan tersebut.
tentukan samada ia baik atau tidak utk kita.
mungkin pilihan kita tidak sama dengan penilaian orang lain.
pada kita mungkin terbaik,namun pada mereka mungkin sebaliknya.
namun pilihan tetap pada kita.
kita yang berhak mambuat pilihan.
orang lain pula berhak untuk membuat penilaian terhadap pilihan tersebut dan hormati pilihan tersebut.

pada aku..
sememangnya pilihan pada aku..
namun aku perlukan orang lain untuk menilai pilihan aku.
hanya untuk menilai..dan penilaian itu aku akan nilai semula untuk aku membuat pilihan yang lebih bijak.
aku sangat hargai penilaian orang lain.terima kasih..
pada yang membuat pilihan,aku juga berhak untuk menilai..
namun pilihan tetap ditangan anda.aku hormati pilihan itu.


Wednesday, June 10, 2009

siapalah aku...

6/10/2009 12:36:00 PM Posted by Andy Fairuz 2 comments
tulisan aku kali ini bukanlah berbentuk ilmiah ataupun sesuatu yang berkaitan dengan motivasi diri.tapi hanyalah sesuatu yang pada aku hanya untuk dilepaskan..tak tahu apa lagi medium yang boleh digunakan.jadi blog ini diharap dapat sekurang-kurangnya terlepas dari terseksanya akal fikiran ni..

siapa aku??
pada kedua orang tua ku??
anak??harapan mak bapak??
memberi kesenangan pada mereka..
memberi kebahagiaan pada mereka..
tempat mereka bergantung..
semuanya pada aku..
dan aku tahu semua tu..
memang nak bagi kesenangan..
memang nak bagi kebahagiaan..
memang nak jadi tempat bergantung..
tapi siapalah aku..
betulkah aku..
harapan yang mereka letakkan taklah tinggi..
tapi ia tetap harapan yang sepatutnya aku capai..
dan bukan setakat harapan mereka..
tapi harapan aku sendiri pada mereka sebenarnya lagi tinggi jika nak dibandingkan pada mereka..
aku punya keinginan..untuk ikut cara aku..
tapi mereka juga punya keinginan..
mana satu betul ni..??
patutkah aku ikut keinginan mereka??
dan aku tak boleh ikut cara tu??
sebab keinginan aku ni, cara aku ni,kelihatannya seperti sesuatu yang tak betul..
cara mana sekalipun yg dipilih tujuannya hanya satu..
harapan..
masti kene capai..
ya Allah..tunjukkan aku cara yang betul..


siapalah aku??
pada mata seorang gadis??
kenalan,kawan,kawan rapat,kawan baik, kawan sejati,kekasih?
semua ade tafsiran sendiri..
kalau boleh aku nak jadi semua tu..
tapi bolehkah aku??
apa yang diinginkan jika aku jadi setiap dari mereka ni..

aku bukan kawan kalau aku hanyalah kenalan..
tapi aku adalah kenalan jika aku menjadi kawan..

aku bukan kawan rapat jika aku hanya kawan..
tapi aku adalah kawan jika aku menjadi kawan rapat..

aku bukan kawan baik jika aku hanya kawan rapat..
tapi aku adalah kawan rapat jika aku menjadi kawan baik..

aku bukan kawan sejati jika aku hanya kawan baik..
tapi aku adalah kawan baik jika aku menjadi kawan sejati..

aku bukan kekasih jika aku hanya menjadi kawan sejati..
tapi aku adalah kenalan,kawan,kawan rapat, kawan baik dan kawan sejati jika aku menjadi kekasih..

kesenangan,kebahagiaan memang nak diberikan..
tapi perjalanan ni masih sukar..
bukan sekarang kesenangan dan kebahagiaan tu nak diberikan..
mungkin belum sampai masanya lagi..
apa lagi yang dimahukan??

harapan nya agar aku ini berada dalam golongan tu..
tapi seperti awal tadi..siapalah aku..
aku jugak manusia biasa..
silap tu perkara mesti..
memang tak boleh lari.
sebab tu aku mahukan pertolongan dan bimbingan..
aku harap sangat gadis ini dapat membantu..
memberi pertolongan dan bimbingan..

siapalah aku??
pada kejayaan??
tidak layak,fifty-fifty,layak, sememangnya layak?
soalan yang tak patut aku persoalkan..
sebab jawapannya sememangnya layak..
semua orang layak untuk berjaya..
boleh berjaya..
tapi kene ade usaha..
sebab dah sumua orang tahu..
siapa berusaha pasti berjaya..
persoalannya bila??
apa bentuk halangannya?
mampukah aku hadapinya?
Allah tak akan membebani seseorang melainkan yang termampu baginya..
so dah tentu mampu jawapannya..
lagi persoalan timbul..
kalau betul mampu ,kenapa aku kekadang 'down'??
tak sesuai ke dengan aku..??
atau sebenarnya nak bagi tau aku yang aku tak mampu..
pada aku, aku tatap percaya pada apa yang aku inginkan..
aku mahukan kejayaan..