Followers

Thursday, September 24, 2009

worst raya ever

9/24/2009 02:32:00 AM Posted by Andy Fairuz No comments
hmm..itu yang oley aku katakan sebagai tajuk post aku kali ini..

beberapa kisah raya yang nak aku kongsikan dalam posting kali ni yang mana pada aku kisah ini boleh dikatakan punca raya tahun ni menjadi tak berapa nak best..

kisah 1

emm..rase nak sambut raya tahun ni tak sehebat tahun2 lepas.bila macam2 perkara yang nak difikirkan.antaranya adalah masalah kewangan dan bebanan hutang yang masih lagi tak 'settle'2..emm..harapannya nak collect duit raya banyak tahun ni sebelum menjelangnya 1 syawal..ye la..nak diberikan kepada kedua ibu bapa tercinta..dan kalau boleh nak jugalah berbelanja lebih sikit raya tahun ni..tapi gagal..

rasa kecewa tu terus diiringi dengan kesedihan apabila persiapan di pagi raya gagal disempurnakan..baju raya yang sepatutnya memang dah ada tiba2 tak dijumpai..puas dah dicari..dalam bilik..dalam almari..yang bergantung..yang berlipat..semua dah cari..tapi tak jumpa2 jugak..emm..akhirnya pakaian dipagi raya hanyalah sehelai baju melayu lame yang mana usianya telah hampir 7 tahun..huhu..dan disebabkan masalah mencari pakaian tadi,menyebabkan lewatnye ke masjid..sesampainya di masjid,khutbah telah pun dibaca..da separuh jalan dah..pergi pula ke masjid lain..solat hari raya telahpun sampai ke tahiyat akhir..huhu..akhirnya pulang begitu sahaja tanpa solat hari raya tahun ini..sedih..sedih..

tiba masa bermaaf-maafan bersama keluarga tercinta..rasa teramat sedih dan sayu bila tiba giliran bermaafan bersama bonda tercinta..tiba-tiba airmata ini mengalir..membuatkan tangisan tersedu-sedu mula kedengaran..rasa bersalah sangat bila harapan ayah bonda tak dapat di laksanakan..rasa macam diri ini tak berguna..huhu..itulah kemuncak kesedihan yang dialami tahun ini..

kisah 2

akibat kesalahan yang dilakukan oleh sang ayah kepada bonda tercinta pada sebelum ni menyebabkan perasaan untuk bertemu dengan ayah dipagi raya tahun ini menjadi sedikit terganggu..sedikit rasa benci pada ayah telah lahir dalam diri..namun apa daya..dialah ayah..di pagi raya ni menjadi satu kemestian untuk bertemu dengannya..rasa benci terpaksa dibuang jauh-jauh..sedih dengan apa terjadi dengan bonda, harapan agar bonda sentiasa gembira walaupun apa pun yang berlaku..tanggungjawab anak untuk bahagiakan bondanya..semoga bonda akan bahagia selepas ini..

kisah 3

kampung halaman terasa begitu jauh..masa untuk pulang berhari raya bersama keluarga nampaknya semakin samar..kesibukan kerja bukanlah untuk mengejar wang ringgit semata-mata..namun alasan tidak dapat cuti menjadi kekuatan untuk tidak dapat pulang berhari raya di kampung..perasaan untuk menyambutnya pun rase seperti tiada langsung..baju raya memang entah dimana nak dicari..kuih raya apatah lagi..nak cerita duit raya??lupakan saja..pagi raya hanya disertakan rasa sayu keseorangan dirumam tatkala beberapa sahabat lain di pejabat juga kerana tidak dapat pulang beraya..dan yang lainnya telah terlebih awal pulang.mengharap belas ehsan sahabat2 yang pulang beraya bersama keluarga dikampung membawa sedikit bekalan raya untuk dirasai bersama..

itulah..3 kisah yang nak aku sorotkan dalam post kali ni..3 kisah yang benar2 berlaku..pada 3 individu berlainan..yang mana aku hanya menyorotkan sahaja..3 kisah yang berlaku ini membuatkan aku sendiri merasakan baha raya paling kurang indah pada tahun ini..diharap dapat dijadikan iktibar..huhu..

salam aidilfitri dari aku..mohon ampun dan maaf zahir dan batin pada sesiapa yang mengenali aku..sesungguhnya diri ini amatlah lemah untuk melakukan kebaikan pada korang semua..

Thursday, September 10, 2009

Monday, September 07, 2009

ud 'u ni istajib lakum..

9/07/2009 01:32:00 AM Posted by Andy Fairuz 4 comments

ayat Al-quran Surah Al Mu'min ayat 60 maksudnya:
berdoalah kepadaKu, nescaya Aku akan perkenankan..


ayat di atas sering kali aku suarakan kepada ramai kenalan aku..satu ayat yang pada aku membawa pengertian yang sangat mendalam pada setiap individu bergelar manusia. jika di baca sahaja mungkin tak nampak akan maksudnya.tetapi jika mendalami, ia sebenarnya sedikit sebanyak dapat mengubah kehidupan kita sebagai seorang manusia muslim dan mukmin.

dari pembacaan aku melalui sebuah buku "the Secret" tulisan
Rhonda Byrne seringkali menyatakan mengenai 'Law of Attraction' ataupun 'hukum tarikan'.yang mana secara ringkasnya menerangkan bahawa apa yang kita inginkan, apa yang kita mahu pasti akan kita perolehi..thats the law..tak boleh disangkal lagi..

sebuah buku lagi aku baca sebab nak relate kan dengan kehidupan seorang muslim, "Quranic Law Of Attraction" karangan Rusdin S. Rauf telah menekankan konsep doa dalam bukunya itu..itulah law of attraction..jika nak dibandingkan sebenarnya Allah terlebih dahulu menyatakan di dalam alquran untuk kita meminta segalanya dari Allah,nescaya Dia akan makbulkan..sama seperti apa yang dinyatakan melalui The Secret, kita mintak pasti kita dapat..itu janji Allah..



QURANIC LAW OF ATTRACTION - RUSDIN S. RAUF

Doa senjata mukmin..itulah kekuatan kita..namun begitu mengapa masih banyak lagi doa kita yang tak dimakbulkan..dan seringkali kita merungut..itu silapnya..ibaratnya kita telah menafikan janji Allah kepada kita.yang mana Allah pasti akan makbulkan..tapi bila kita dah merungut mana mungkin Allah makbulkan..

banyak sebab mengapa doa kita masih tak dimakbulkan..berdoa bukan sahaja menadah tangan duduk diatas sejadah dan memohon sesuatu yang diinginkan..tetapi apa yang kita fikirkan juga doa..sering kita mahukan kekayaan..namun dalam fikiran kita telah dulu dicemari sesuatu yang melawan doa tersebut..seperti "boleh ke aku kaya" atau "kalau aku kaya kang risau aku lupa diri plak". yakin akan apa yang di doakan boleh menjadikan doa kita akan cepat dimakbulkan..don't hesitate..

lagi yang boleh dikongsi adalah kemungkinan belum tiba masanya untuk kita memperolehi apa yang kita mahukan pada ketika itu.
Surah Al 'Ankabuut ayat 62 membawa maksud, "Allah melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dia (pula) yang menyempitkan baginya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." jelas menerangkan bahawa kita sebagai hamba perlu berdoa dan memohon kepadaNya namun Dia lebih mengetahu apa yang terbaik buat kita..

satu artikel aku baca baru kejap td..katanya jika doa kita dimakbulkan, adakah itu doa kita..atau mungkin doa orang lain terhadap kita yang telah dimakbulkan Allah..huh..hebat kuasa doa ni..mungkin kejayaan kita hari ini hasil dari doa orang yang mahukan kita berjaya..mak ayah mungkin..adik beradik..kawan..Allahu a'lam..dan mungkin jugak kegagalan kita hasil dari orang yang tak mahukan kita untuk berjaya..musuh mungkin..ataupun apa yang kita mahukan tidak mendapat redha dari mak ayah mungkin..mereka telah 'counter' doa kita..mungkin itu yang menjadikan doa kita masih tak dimakbulkan..oleh yang demikian..aku bermohon kepada sesiapa sahaja yang baca blog aku ni untuk mendoakan kejayaan aku..doakan aku untuk perolehi apa yang aku inginkan..

hmm..jika nak di terangkan mengenai konsep doa ni memang panjang..cukuplah sekadar aku menyatakan apa yang boleh aku kongsi sekarang..mungkin kita boleh sembang lebih panjang bila kita berjumpa nanti..secara jujurnya aku nyatakan disini, masih banyak lagi doa aku yang belum di makbulkan..namun demikian aku tidak pernah jemu untuk terus berdoa kerana aku yakin bahawa ALLAH PASTI MAKBULKAN..

Saturday, September 05, 2009

Mulakan kerja

9/05/2009 01:44:00 AM Posted by Andy Fairuz No comments
September 2009..

mulakan kerja baru..
tutup buku bulan lepas..
buat habis-habisan..
insyaallah ada sedikit sinar bulan ni..
itu harapanku..



kerja keras sket bulan ni..