Followers

Wednesday, December 26, 2012

Bersedekahlah..

12/26/2012 03:02:00 PM Posted by Andy Fairuz No comments

aku bukanlah seorang yang pandai bab agama..namun kesedaran tentang ilmu keagamaan tu masih ada dalam hati ni..bahan bacaan yang bagus aku suka..sekurang2nya dapat menambah sedikit ilmu pengetahuan aku dalam bab keagamaan ini..ini semua buat bekalan di masa kemudian..

satu perkara nak aku kongsikan pada korang semua tentang hebatnya amalan bersedekah ini..seriously hebat..mungkin ada yang kata kebetulan..mungkin ade yang masih xmau percaya..atau mungkin masih ragu2..tapi bila ianya terjadi pada diri anda mungkin ia sedikit sebanyak mampu menggerakkan jiwa anda untuk terus melakukannya dan percaya akannya..

Antara kelebihan bersedekah ini:
Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Jagalah dirimu daripada api neraka meskipun hanya dengan sedekah separuh biji kurma. Jika tidak dapat (bersedekah benda) dengan kalimah tayyibah (perkataan yang baik)".

Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Anas berkata Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Bersedekahlah kamu kerana sedekah itu sebagai penebusmu (pembebasanmu) daripada api neraka".


Diriwayatkan oleh Baihagi, Abu Hurairah berkata, "Sesiapa yang memberi makan kepada orang mukmin (makanan keinginannya) Allah mengharamkannya daripada api neraka".


Diriwayatkan oleh Al-Haqadai, Abu Hurairah berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Sedekah itu dapat mengelakkan suul khatimah (mati dalam keadaan yang tidak baik)".

 Ganjaran bersedekah pulak:
Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Jagalah dirimu daripada api neraka meskipun hanya dengan sedekah separuh biji kurma. Jika tidak dapat (bersedekah benda) dengan kalimah tayyibah (perkataan yang baik)".

Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Anas berkata Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Bersedekahlah kamu kerana sedekah itu sebagai penebusmu (pembebasanmu) daripada api neraka".


Diriwayatkan oleh Baihagi, Abu Hurairah berkata, "Sesiapa yang memberi makan kepada orang mukmin (makanan keinginannya) Allah mengharamkannya daripada api neraka".


Diriwayatkan oleh Al-Haqadai, Abu Hurairah berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Sedekah itu dapat mengelakkan suul khatimah (mati dalam keadaan yang tidak baik)".

 
Rasulullah jugak pernah bersabda:
  • "Bersegeralah bersedakah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah"
  • "Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah"
  • "Obatilah penyakitmu dengan sedekah"
dan banyak lagi ayat alquran serta hadis yang xdapat aku nyatakan kat sini..terlalu banyak..ape yang aku nak kongsikan kat sini adalah kehebatan sedekah yang aku rasai..walaupun tidak lah begitu besar..namun ianya cukup hebat..

kisahnya..ketika kita umat islam dihujani berita sedih tentang saudara kita di palestin yang berturut2 diserang oleh rejim zionis israel..aku jugak turut merasa kesedihan itu..ape yang aku boleh buat hanyalah doa..doa yang x putus..sampai sekarang..tiap kali dengar ceramah tentang palestin ni hati aku seakan bergetar..hancurlah israel..dalam hati aku..dan setiap kali itu jugak lah tabung bantuan merayap di merata tempat..seriously aku nak tolong..tu jugak salah satu perkara yang aku boleh bantu..bila aku masukkan bantuan tu..aku doa dalam hati supaya bantuan aku ni dapat sampat terus kepada saudara aku kat sana yang perlukan bantuan..dan harap sangat dengan bantuan aku tu saudara aku kat sana akan bertambah kuat untuk bangn menentang rejim israel tu..bukan nak bagitau aku derma atau sedekah..cuma aku nak highlight kat sini adalah setiap apa yang kita buat tu biar betul2 ikhlas kerana Allah..insyaAllah akan diberkati..

so..ape yang hebatnye sedekah ni..??hmm..memang janji allah..Allah maha pemberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki..siapa yang mengeluarkan hartanya di jalan Allah..Dia akan melipatgandakan rezeki itu..

nilai yang aku bagi tu amatlah kecil..sangat kecil..tapi Alhamdulillah..beberapa minggu selepas tu aku beroleh sedikit hasil dari apa yang aku lakukan..hasil yang pada aku cukup untuk aku katakan amat hebat..

jadi..kat sini..sekadar berkongsi..jom sama2 kita bersedekah.banyak kelebihannya..ikhlas..ok..ni ade beberapa perkara yang aku kongsi jugak..sket je lagi..
Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal: amal jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo'akannya" (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad)
Berikut contoh konkrit, sadaqah (amal) jariah, yang pahalanya terus mengalir walaupun si pemberi sadaqah telah wafat:
  1. Berikan Al-Quran pada seseorang, setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.
  2. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda mendapatkan kebaikan.
  3. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, anda mendapatkan kebaikan.
  4. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau haiwan berlindung di bawahnya atau makan buahnya, anda mendapatkan kebaikan.
  5. Tempatkan pendingin air di tempat umum.
  6. Berbagi bacaan yang membangun dengan seseorang.
  7. Libatkan diri dalam pembangunan mesjid.
  8. Berbagi CD Quran atau Do'a.
  9. Bantulah pendidikan seorang anak.
  10. Bagikan pengetahuan ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah satu dari hal di atas, Anda dapat kebaikan sampai hari Qiamat.
Wallahu A'lam..
Reactions:

0 idea orang lain:

Post a Comment