Skip to main content

Featured

MyPickupTrip

Awal tahun aritu lepas tengok trip yang aku buat ke Korea boleh dikatakan berjaya walaupun dengan sedikit  kekurangan, so aku plan untuk buat lagi trip ke Korea. Tapi lepasni aku tak gerak dengan personal account aku. Aku decide untuk create satu nama untuk aku jalankan semua trip ni. Dan trip-trip yang aku buat bukan setakat ke Korea malah lebih lagi. Nama yang aku pilih adalah "My Pickup Trip - Let's Travel". Sebab kenapa nama ni di pilih kerana masa tu dok sibuk pasal pickup line - ciaaa ciaa ciaaa... so aku ambil perkataan pickup tu dan tambah trip belakangnya memandangkan ia berkaitan dengan trip and travel. Dan trip pertama aku under MyPickupTrip ni adalah ke Seoul, South Korea sekali lagi pada bulan April lalu. Alhamdulillah 2 group yang pergi. 1 group tu memang private group, dan 1 group lagi adalah open group. 12 orang kesemuanya. Memang tak dinafikan terdapat beberapa kekurangan dari segi pengurusan makan, namun pada aku ianya boleh dikatakan berjaya mema

dah bukan hak kita

satu kesah yang nak aku kongsi dengan korang semua..mungkin boleh dijadikan sebagai satu pedoman untuk korang hidup di dunia milik-Nya..

"Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendakiNya tanpa batas" Al-Baqarah - 212

"Sesunggunhnya Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendakiNya tanpa hisab" Ali Imran - 37

kesah yang berlaku beberapa hari lalu..benarlah kata-kata Allah itu..sesungguhnya Dia Maha Mengetahui..bila rezeki yang aku terima sebenarnya bukan milik aku..tapi aku sangat bersyukur akannya..

aku dah pun aware pasal roadtax aku yang akan mati tanggal 29 Julai lalu..dan aku pun memang da prepare sket duit untuk renew roadtax kete aku ni..seperti sedia maklum kereta baru ni memang mahal sket la kn insurannye..kurang2 RM1000..aku plan bulan ni aku dapat duit kutu dalam RM600 so balance aku pinjam kat ibu sket..nnt aku bayar bulan2..so boleyla aku bayar renew roadtax tu..

pada 25 julai agen tempat aku beli kereta ni dulu call untuk dia buatkan proses renew roadtax kete ni..so aku pun setuju je la memandangkan aku pun agak bizi sket..dan setelah disemak bayaran dikenakan adalah sebanyak RM1100..so maknanya lebih kurag RM500 la aku akan pinjam kat ibu..

minggu tu jugak ibu bitau yang akan ade kelas Adobe Illustrator di kolej komuniti..dan mintak aku jadi tenaga pengajarnya..serta akan diberi bayaran yang sangat memuaskan..iaitu sebanyak RM100 sejam dan aku dikehendaki mengajar selama 20 jam..so total bayaran yang akan aku terima adalah sebanyak RM 2000..Alhamdulillah bisik hati ku ni..sekurang2nya raya tahun ni boley beli suar raye..hehe..lame da aku nak..ade jugak duit lebih untuk bagi duit raye kat anak2 buah..balance boley simpan buat belanje nak kawen..hehe..dan yang paling penting boley terus bayar hutang ngan ibu..

tapi beberapa hari lepas tu agen kereta aku call balik..bagi tau yang bayaran insuran naik..sebab aku penah claim insurans utk kereta tu..so total bayaran RM1450..xtra 350 lagi..kene pinjam kat ibu lagi 300..then tak sampai 1 jam lepas tu die call lagi..bitau yang aku ade banyak saman yang perlu dijelaskan..kalau tak takbley renew roadtax tu..huhu..saman yang da black list..terus lepas tu call ibu utk try setel kan saman tu dgn kawan dia..PDRM..tyme tu ari jumaat 29 julai..

esoknya klas Illustrator..jumpe kawan ibu tu..dia bitau total saman blacklist yang perlu aku setelkan sebanyak RM790..die kate ari isnin die try ejas ngan org trafik..atleast bley diskaun 70%..tapi malangnya ari isnin tu die msj bitau org tu tade seminggu..so nak tanak memang kene selesaikan jugak saman tu..kalau tak tak bleh renew roadtax..maka melayang la RM790..duit gaji aku..tinggal la RM100 duit aku..

dan skarang ni aku erlu bertahan dengan RM 100 ni sementara menunggu RM2000 yang aku akan dapat nanti..dan RM200 tu jugak gunenye untuk aku bayar semula hutang dengan ibu..sebanyak lebih kurang RM1000 jugak la..so tinggal la RM1000 lagi duit aku..

bila di tolak campur dan di congak2 semula..RM 2000 yang aku terima tu memang aku tak dapat rase..sebab memang bukan hak aku untuk rasa..walaupun aku yang terima duit tu..

tapi aku bersyukur sangat..walaupun aku tak dapat rase duit tu..tapi atleast banyak mende dah aku setelkan..saman aku dah bayar..roadtax aku renew..n hutang pun aku da selesaikan..dan balance yang aku ade memang ngam2 duit gaji aku iang awal tu..cukuplah untuk buat belanja family utk raya..maybe kene lupakan dulu la seluar raye tu..hehe..

org slalu cakap..dalam ape yang kite dapat tu bukan semua hak kita..so sentiasa lah bersyukur atas apa yang dikurniakan kepada kita..

Comments

Popular Posts