Skip to main content

Featured

MyPickupTrip

Awal tahun aritu lepas tengok trip yang aku buat ke Korea boleh dikatakan berjaya walaupun dengan sedikit  kekurangan, so aku plan untuk buat lagi trip ke Korea. Tapi lepasni aku tak gerak dengan personal account aku. Aku decide untuk create satu nama untuk aku jalankan semua trip ni. Dan trip-trip yang aku buat bukan setakat ke Korea malah lebih lagi. Nama yang aku pilih adalah "My Pickup Trip - Let's Travel". Sebab kenapa nama ni di pilih kerana masa tu dok sibuk pasal pickup line - ciaaa ciaa ciaaa... so aku ambil perkataan pickup tu dan tambah trip belakangnya memandangkan ia berkaitan dengan trip and travel. Dan trip pertama aku under MyPickupTrip ni adalah ke Seoul, South Korea sekali lagi pada bulan April lalu. Alhamdulillah 2 group yang pergi. 1 group tu memang private group, dan 1 group lagi adalah open group. 12 orang kesemuanya. Memang tak dinafikan terdapat beberapa kekurangan dari segi pengurusan makan, namun pada aku ianya boleh dikatakan berjaya mema

Travelog - Sakura @ South Korea - Gyeongbokgung, Gwanghwamun, Itaewon (Part 4)

Yezza..bersambung lagi di bahagian ke empat..maknanya dah masuk hari ke empat kita berada di Korea Selatan..dan untuk hari keempat ni kami berjalan-jalan di sekitar Seoul..melawat tempat-tempat menarik. Antara tempat yang kami pergi.. Gyeongbokgung Palace, Gwanghwamun Gate, Gwanghwamun Square, Itaewon..Jom baca cerita saya..

6 April 2014 (Day 4)

Perjalanan kami pagi ini bermula tak la terlalu awal..dan tak pula terlalu lewat..dalam pukul 8.30 camtu kami dah keluar rumah..terus turun ke subway stesen.. ambil train ke Gyeongbokgung. Dari stesen Chungmuro terus ke stesen Gyeongbokgung..tak perlu transfer..so agak mudah..

Sewaktu kami tiba di stesen Gyeongbokgung secara kebetulan ada beberapa orang dari sebuah sekolah di Seoul sedang membuat program seperti khidmat masyarakat..dan offer kami untuk FREE TOUR GUIDE untuk ke Gyeongbokgung Palace..kami pun apa lagi.. terus setuju la..hehe..percuma..sampai je terus dia bawakkan kami melawat palace tu..

Oh ya..nama student yang bawak kami tu Min Se Rim..kalau tengok dari kad yang dia bagi, dia dari International Exchange & Culture Promotion Institute.. tak tau la dia buat apa.. so bermula lah perjalanan kami..

Untuk masuk Gyeongbokgung Palace ni..bayaran dikenakan adalah sebanyak 3000W dewasa dan 1500W untuk kanak-kanak..Di sini kami dapat lihat istana lama King Sejong yang memerintah korea dulu..huhu..Jom tgk gambar..hehe..
Gyeongbokgung Palace Main Gate

Selfie..dengan Min..korean student
Sakura..
Lagi Sakura..
Setelah melawat keseluruhan kawasan istana tersebut, kami terus ke Gwanghwamun Square yang terletak betul-betul dihadapan Gyeongbokgung Palace. Ia adalah sebuah dataran yang luas yang mana terdapat King Sejong Statue dan Admiral Yi Sun-Shin Statue. Kebetulan pada hari tu kat dataran tu berlangsungnya satu karnival..so macam-macam la ade situ..booth jualan, pameran dan persembahan..
King Sejong Statue
Orang terapung
Selepas penat berjalan..membeli apa yang patut untuk dibawa balik..dah jadi King Sejong kejap..perut pun dah lapa..kami meneruskan perjalanan ke Itaewon..untuk mencari makanan halal kat sana..oh ya..kalau anda semu da sampai di Gwanghwamun Square ni, anda boleh teruskan jalan sehingga ke Cheonggyecheon Stream sebab dah dekat dah.. Kitorang pulak disebabkan xtau..n dah penat..so kitorang terus decide untuk balik dan terus ke Itaewon..so da rugi masa la..sebab kitorang pergi balik ke Cheonggyecheon Stream pada 2nd last day kitorang..

Dari  Gwanghwamun Square kami patah balik ke Gyeongbokgung station untuk ke Itaewon..huhu..sedangkan boleh naik dari Gwanghwamun station..so jalan agak jauh sikit la..penat jugak la menapak..huhu..

Selfie dulu
penat berjalan...
Dari Gyeongbokgung station menuju ke Itaewon, kena transfer train di station Yaksu.so kene tukar train..Sampai je Itaewon terus cari restoran Halal untuk makan tengahari..huhu..walaupun da agak petang..kol 3 camtu kot..kebetulan dapat line wifi kat sana.. google la..apa lagi kan..ada lah jumpa restoran indonesia..lokasinya dekat masjid..tapi masa on the way nak cari restoran tu jumpa satu restoran jual briyani makanan arab..terus buat keputusan nak makan kat situ..hehe..sebab dah lapa punya pasal.. Nama restoran tu.. Foreign Restaurant.

makan kat sini bufet..so bayar kira per kepala.. emm..tak ingat la pulak brape..tapi boleh makan banyak mana pun..sampai kenyang..macam-macam la ambil..kambing, nasi, ayam, naan, salad..kenyang..puas makan..hehe..so boleh la kalau anda semua nak try kat sini..tapi jangan risau..sebab kat itaewon ni memang banyak restoran halal..pilih saja..

Foreign Restaurant..

Selfie skali...
Lepas isi perut..semua dah kenyang..kitorang merayau sekitar Itaewon..ok..kat sini kalau nak cari produk halal memang banyak..so kalau nak cari bahan-bahan memasak halal..banyak terdapat mart-mart yang jual produk halal..so sangat mudah. kat sini jugak banyak jual souvinir murah..boleh tahan gak laa..tapi nak lagi murah kat Namdaemun..hehe..nanti kita cerita..ok..jom tgk camna keadaan kat Itaewon..
Keadaan di Itaewon
Jalan-jalan di Itaewon
Itaewon
Setelah penat..mencari barang..mencuci mata..mengenyangkan perut..maka kami terus balik...penat dah..esok nak jalan lagi..so malam tu kami hanya berehat di rumah...esok nak jalan jauh..winter sonata lagi..so kita sambung lagi yee..tungguuuu...