Followers

Thursday, June 19, 2014

[ Info ] - 4 contengan pada wang kertas yang tiada nilai

6/19/2014 08:36:00 PM Posted by Andy Fairuz , 6 comments
Entri kali ini aku nak share something yang aku rasa berguna jugak untuk korang.. info menarik kena lah kongsi kan??ok sudah semestinya setiap dari anda semua memiliki wang kertas. hatta budak kecil sekarang pun tau kepingan kertas dengan wajah agong pertama tu adalah sesuatu yang bernilai dan sangat berguna..

wang kertas


Pada kebiasaan, wang kertas yang terdapat dalam dompet kita telah bertukar dari satu tangan ke satu tangan dan akhirnya dapat ke tangan kita. Dan sudah semestinya kondisi wang kertas tersebut tidaklah begitu sempurna. Pelbagai kecacatan yang kita boleh lihat pada wang kertas tersebut. Kecacatan yang biasa kita lihat adalah kesan koyakan serta terdapat contengan pada wang kertas tersebut. Ini mungkin sedikit sebanyak akan mengganggu urusan kita sebagai pemilik wang tersebut.

Tahukah anda bahawa terdapat beberapa garis panduan yang telah ditetapkan oleh pihak Bank Negara Malaysia dalam memberi nilai pada wang kertas yang kita miliki ini? Entri kali ini aku nak share dengan korang beberapa garis panduan yang melibatkan kesan contengan pada wang kertas yang telah di tetapkan oleh BNM dalam memberi nilai wang kertas di Malaysia ini..Jom tengok video ni..


So aku boleh simpulkan kat sini, 4 jenis contengan pada wang kertas yang akan menyebabkan wang kertas anda tiada nilai adalah seperti berikut:

1. Contengan pada wajah Agong - derhaka namanya.
2. Buat kad jemputan 
3. Contengan berunsurkan keagamaan dan politik.
4. Contengan berunsurkan lucah

Kalau setakat tulis no telefon, i love u, u love me, takda masalah..hehe..So, jagalah wang kertas anda dari terkena 4 contengan ini..kalau kena kat duit seringgit xpa..dah kalau kena kat duit RM50 ke..RM100 ke..kan dah rugi..okay..

p/s: comey awek BNM tu..hihi..siapa nak berkenalan, jangan tanya aku eh..aku x kenal pun..hihih..
Reactions:

6 comments:

  1. haha..tq untuk info ni..igt tulis apa2 pun xde hal..

    ReplyDelete
  2. tu la tu..yang bab derhaka tu yang takut tu..hehe..

    ReplyDelete
  3. peh...maklumat bru. Sepatutnya kena sebar kat tv ni. Seriusly naya bang kalau conteng gtu..huu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..tu la pasal..bukan nya orang tau pun pasa mende ni semua..tak pasal2 xde nilai duit kita..

      Delete
  4. ade ke org gune wang buat kad jemputan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu xtau la pulak..mungkin ade yang penah buat la tu..hihi

      Delete